Στην προσπάθεια της ΕΛΠΑ για την εκμάθηση των κανόνων της οδικής ασφάλειας από τα παιδιά, απευθύνει σε όλους τους γονείς πρακτικές συμβουλές, προκειμένου να μυήσουν και να εντρυφήσουν τα παιδιά στην οδική ασφάλεια και την ασφαλή κυκλοφορία τους.
Πρακτικός οδηγός προς τους γονείς από την ΕΛΠΑ
Γονείς : Ο καλύτερος δάσκαλος οδικής ασφάλειας για τα παιδιά σας είστε εσείς!
"Γιατί ; Διότι οι βασικοί κανόνες διδασκαλίας για την οδική ασφάλεια διδάσκονται στο δρόμο. Το παιδί σας είναι στο δρόμο μαζί σας. Ακολουθεί το παράδειγμα σας, καλό ή κακό.
Μη περιμένετε μόνο από το σχολείο να διδάξει τα παιδιά σας όλα τα θέματα της οδικής ασφάλειας. Διδάξτε τα, τουλάχιστον στα βασικά σημεία, εσείς οι ίδιοι.
Τι μπορείτε να κάνει κάθε γονέας
Μπορείτε να κάνετε πολλά. Η ΕΛΠΑ σας παρέχει τον αναλυτικό οδηγό συμβουλών γύρω από τον καλύτερο τρόπο να διδάξετε τα "παιδιά σας.
Βεβαιωθείτε ότι οι "παππούδες" , οι συγγενείς, οι φίλοι, ακόμη και η "baby-Sitter" που πιθανόν να έχετε (ή όποιον φροντίζει τα παιδιά τις ώρες που εσείς λείπετε) ακολουθούν τα ίδια παραδείγματα με εσάς.
Θυμηθείτε ότι τα παιδιά αναπτύσσουν τη σκέψη τους σε διαφορετικά επίπεδα. Μόνο εσείς μπορείτε να αποφασίσετε πότε το παιδί σας είναι έτοιμο να μεταβεί από το ένα επίπεδο εκμάθησης στο άλλο.
Ηλικίες 1-4 ετών : Προστατέψτε το παιδί σας
1. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίσουν την κυκλοφορία. Ποτέ μην τα αφήνετε λοιπόν μόνα τους ακόμη και όταν είναι παρέα με μεγαλύτερα παιδιά.
2. Επιλέξτε το μέρος που θα είναι ασφαλές για να παίζουν. Ποτέ στο πεζοδρόμιο ή στον δρόμο ακόμη κι αν είναι ήσυχος. Αν δεν υπάρχει όμως άλλο μέρος για παιγνίδι, ας είναι μαζί τους ενήλικας να τα προσέχει.
3. Όταν βγαίνετε μαζί τους έξω, βεβαιωθείτε ότι το παιδί αυτής της ηλικίας περπατά στην πλευρά του πεζοδρομίου που είναι μακρύτερα από την κυκλοφορία, ακόμη και αν του κρατάτε το χέρι.
4. Δώστε το καλό παράδειγμα. Εξηγείστε του τι είναι η κυκλοφορία. Πείτε του για τα φανάρια, γιατί πρέπει να σταματάμε και να ελέγχουμε το δρόμο πριν τον διασχίσουμε. Εξηγείστε του τη διαφορά μεταξύ δρόμου και πεζοδρομίου.
Εξηγείστε του ακόμη ότι πολλές φορές τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέττες ανεβαίνουν στο πεζοδρόμιο για διάφορους λόγους, συνεπώς και εκεί πρέπει να προσέχουμε.
Ηλικία 5-6 ετών : Διδάσκοντας το παιδί σας
1.'Οποτε βγαίνετε μαζί με το παιδί σας στο δρόμο, πείτε του τι πρόκειται να κάνετε και γιατί.
-Εξηγείστε στο παιδί τα βασικά σημεία για να διασχίσεις μια διασταύρωση:
α) Να σκέπτεται (βρες ένα ασφαλές σημείο να σταθείς)
β) Να σταματά σε σημείο που θα είναι ορατός από τους διερχόμενους οδηγούς
γ) Να επιλέγει (απόφυγε να περάσεις μεταξύ σταματημένων αυτοκινήτων)
δ) Να περιμένει (μέχρι να είναι σίγουρο ότι θα περάσει με ασφάλεια)
ε) Να ξεκινά τη σωστή ώρα (όταν δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος)
στ) Να περνά γρήγορα απέναντι (χωρίς να σταματά να έχει το νου του την ώρα που διασχίζει τον δρόμο).
2. Κάντε του πρακτική σε ήσυχους δρόμους κοντά στο σπίτι. Πρώτα δείξτε του τι να κάνει. Μετά, αφήστε το να σας οδηγήσει εκείνο να περάσετε απέναντι.
Αργότερα αφήστε το να έλθει σε εσάς που το περιμένετε προσεκτικά στο απέναντι πεζοδρόμιο.
3. Στην ηλικία αυτή το παιδί δεν είναι πραγματικά έτοιμο να διασχίσει το δρόμο. Βεβαιωθείτε ότι πάντα ένας ενήλικας θα είναι κοντά του.
4. Τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται όταν το παιδί αρχίζει το σχολείο και δεν συνοδεύεται από ενήλικα. Προσπαθήστε να συνδυάσετε τις ώρες σχολείου με κάποιον άλλο γονέα για να πάρει το παιδί σας από το σχολείο, αν δε μπορείτε εσείς οι ίδιοι.
5. Επιλέξτε την πιο ασφαλή διαδρομή σχολείο-σπίτι, κάντε τη μαζί με το παιδί σας και εξηγείστε του.
'Οπου υπάρχει κοντινή διασταύρωση με σηματοδότη χρησιμοποιείστε τη.
Ηλικίες 7-9 ετών : Διέλευση σε σταυροδρόμι , χωρίς φανάρια
1. Εξηγείστε στο παιδί σας τα στάδια που χρειάζονται για να διασχίσει με ασφάλεια ένα δρόμο χωρίς σηματοδότη
2. Αφού βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει κατανοήσει τα παραπάνω, κάντε του πρακτική εξάσκηση, ξεκινώντας από ήσυχους δρόμους, που στο παρελθόν έχετε διασχίσει μαζί. Παρακολουθείστε το και βεβαιωθείτε, πριν το αφήσετε μόνο του να το κάνει.
3. Δοκιμάστε το ίδιο αργότερα, σε πιο πολυσύχναστους δρόμους. Κάντε το μαζί του πολλές φορές πριν το αφήσετε μόνο του.
4. Πολλά παιδιά δεν είναι ικανά να κρίνουν την ταχύτητα με την οποία κινούνται τα αυτοκίνητα καθώς και την απόσταση (πόσο μακριά είναι). Εξ άλλου, η ηλικία που τα παιδιά κατανοούν τα θέματα αυτά διαφέρει από παιδί σε παιδί.
Όμως όλα τα παιδιά μαθαίνουν από το παράδειγμα των γονέων τους και αυτό μην το ξεχνάτε ποτέ.
5. "Να ντύνετε το παιδί σας με λαμπερά χρώματα (ή χρώματα που "τραβούν το μάτι" των οδηγών) και βέβαια όχι με μαύρα ρούχα, έστω κι αν είναι της μόδας, ειδικά με μουντό ή συννεφιασμένο καιρό. Θυμηθείτε όμως ότι και τα πιο λαμπερά χρώματα δεν φωσφορίζουν το βράδυ σε σκοτεινούς δρόμους. Εξηγείστε στο παιδί γιατί το ντύνετε με τέτοια χρώματα, ειδικά τη νύχτα.
Ηλικίες 10-15 ετών : Μάθετε τα παιδιά σας να σκέπτονται για τον εαυτό τους
Είναι οι ηλικίες που τα παιδιά χρειάζονται και απαιτούν σταδιακά την ανεξαρτησία τους. Μπορεί μάλιστα να φύγουν και κάποια διαστήματα μακριά από το σπίτι, π.χ. για να επισκεφθούν φίλους τους . Το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής παιδιών σε ατυχήματα με αυτοκίνητο είναι ηλικίας "από 12 έως 15 ετών. Είναι η ηλικία που το παιδί νομίζει ότι ""τα ξέρει όλα"". Είναι στο δικό" σας χέρι να το κάνετε να δεί με σοβαρότητα τα θέματα της οδικής ασφάλειας.
1. Συνεχίστε να του μιλάτε για τους κινδύνους της κυκλοφορίας. Υπενθυμίστε του να περιμένει να σταματήσει η κίνηση για να διασχίσει ένα δρόμο, να χρησιμοποιεί τις διαβάσεις πεζών, να μη διασχίζει δρόμους κάνοντας "ζιγκ-ζαγκ", αν υπάρχει νησίδα στη μέση λεωφόρου τότε να διασχίζει τη λεωφόρο σα να πρόκειται για δύο ξεχωριστούς δρόμους, σταματώντας και περιμένοντας επάνω στη νησίδα.
2. Συζητείστε με το παιδί σας τους κινδύνους της κάθε διαδρομής που πρόκειται εκείνο να κάνει (κυρίως αυτή του σχολείου)
3. Ελέγξτε αν το παιδί σας μπορεί να κρίνει σωστά την ταχύτητα και την απόσταση των αυτοκινήτων σε έναν πολυσύχναστο δρόμο και συζητείστε μαζί του τα "ασφαλή περάσματα."
4. Επιμείνετε ότι ποτέ δεν πρέπει να διασχίσει ένα δρόμο ακολουθώντας τυφλά τους φίλους του ή άλλους. Πάντα πρέπει να σκέπτεται και να προσέχει εκείνο τον εαυτό του.
5. Πάνω από όλα, οδηγείστε το παιδί με το παράδειγμα σας, τόσο σαν πεζοί όσο και σαν οδηγοί (ζώνες, κράνος).